그립고 아름다운 사운드의 향연
유리엘 허먼은 이스라엘 출신의 피아니스트로, 헝가리 작곡가 안드레 하이두(Andre Hajdu)와 이스라엘 작곡가 마이클 울프(Michael Wolpe)에게 클래식을 배우며 예루살렘 음악 아카데미를 졸업했다. 이후 재즈를 연주하면서 클래식의 서정성을 간직하되 재즈의 자유로움과 이스라엘의 전통에 뿌리를 둔 연주를 선보이고 있다. 다양한 장르를 아우르는 넓은 스펙트럼과 역동적인 연주는 유리엘 허먼의 장점으로 손꼽힌다.
2008년 이스라엘 여성 시인 레이첼 블루스타인(Rachel Bluwstein)의 시를 노래한 앨범 [Half Colors, Half Voices]를 발표해 호평을 받았다. 이 작품의 성공으로 유리엘 허먼과 베이시스트 Ehud Ettun은 예루살렘영화제에 위촉돼 레이첼 블루스타인의 삶을 그린 영상 작업에 참여하기도 했다. 2014년 선보인 두 번째 앨범 [Awake]에서는 자작곡과 함께 너바나(Nirvana)의 ‘Smells Like Teen Spirit’와 라디오헤드(Radiohead)의 ‘Lucky’ 등을 연주해 화제가 됐다.
유리엘 허먼 퀄텟은 피아니스트 유리엘 허먼을 주축으로 목관악기인 우드윈즈 연주자 Uriel Weinberger, 베이스와 우드를 연주하는 Ehud Ettun, 드러머 Chaim Peskoff로 이루어진 4중주다. 유리엘 허먼이 이끌어가는 탄탄한 음악적 구조를 바탕으로, 멤버들은 각각 여행을 떠나듯 자유롭게 음악을 만들어간다. 깊어가는 가을 자라섬재즈페스티벌에서 만나게 될 그립고 아름다운 사운드의 향연을 놓치지 말자.
Uriel Herman, classically trained pianist and composer, operates on the seam between jazz and rock and his music is also influenced by classical music and Israeli sounds. Over the past four years, Herman has wandered the world on a kind of journey of discovery with his Quartet.
The Uriel Herman Quartet was created follow the recording of Uriel’s first album “Awake”. Since then the quartet has been travelling around the world from Europe to Asia and the US, perform on major festivals and venues such as Festival jazz sous les pommiers (Coutances, FR), Duc de Lombards (Paris, FR), Festival Nuits du Sud (Vence, FR), Stanford University (USA), Rabobank Amersfoort Jazz Festival (Amersfoort, Netherlands), Taichung Jazz Festival, Taichung Opera House (Taichung, Taiwan), The Forbidden City Concert Hall (Beijing), The Chengdu Concert Hall (China), Folkove prazdniny Festival (Namest, CZ), Jazzinec Festival (Trutnov, CZ), Jazzmeile Thüringen Festival (Weimar, Germany) Red Sea Jazz Festival (Eilat), International showcase festival IL, Tel Aviv Jazz Festival (Israel) and more.
“Classical music and classical playing are still very close to my heart, but what was missing was the freedom, the freedom to break free from the form…the freedom to improvise…to express…” During his visit to Costa Rica, Herman participated in a shaman ceremony that lasted all night long. It was in the wake of this experience that Uriel wrote “White night”, a kind of jazz rhapsody, a work based on classical form and elements, but with much room for freedom: “Those spaces that interest me on the stage are the musical domains where you have no idea what it will sound like. Music is the art of time…It takes place within time…It must change and be dynamic,” declares Herman